Storing? Bel 0800-9009
Snel een antwoord vinden op je vraag, zodat je direct weet waar je aan toe bent.
Neem dan contact met ons op!
Nee. Eenmaal per jaar -op 1 januari- wijzigen de tarieven voor warmte. Deze blijven één jaar van kracht.
Lees meerJe kunt geluiden horen vanuit de leidingen. Een mogelijke oplossing is het ontluchten van je verwarmingsradiatoren.
Lees meerJa zeker.
Lees meerHeb je nog niet alle voorschotnota’s betaald? Dan is dit belangrijk om te lezen: in verband met het opstellen van de jaarafrekening komen alle openstaande voorschotnota's van 2023 te vervallen. Dit kan onduidelijkheid geven.
De vergoeding bij storingen is van toepassing op aansluitingen van 100 kW of kleiner. Dat zijn over het algemeen huishoudelijke en kleinzakelijke aansluitingen.
Lees meerHeb je met een storing te maken gehad en denk je dat je mogelijk in aanmerking komt voor een compensatie, check dan of je aan de voorwaarden voldoet en hoe een compensatie uitgekeerd wordt.
Lees meerHet aantal graaddagen per dag is het verschil tussen de temperatuur in huis en de gemiddelde buitentemperatuur op die dag.
Lees meerMeterstanden hebben we nodig voor een in- en uithuizing. Dit doe je digitaal in ons portaal.
Lees meerHet tarief is opgebouwd uit vier onderdelen:
- vaste kosten warmte voor verwarming en eventueel warm water
- verbruik warmte (variabele kosten)
- meettarief warmte
- huur afleverset verwarming
Je vindt 'Meterstand toevoegen' in de linkerbalk van het menu.
Lees meerVia Mijn Cogas kun je, je contract inzien.
Lees meerWanneer er in het verleden een verzoek bij ons is binnengekomen om de slimme warmtemeter op ´administratief uit´ te zetten, kun je deze door Cogas altijd en kosteloos weer op ´administratief aan´ laten zetten.
Lees meerJe kunt je verbruik inzien in het menu op de linkerbalk in het klantportaal. Daar vind je de keuze 'Verbruik'.
Lees meerDit kan komen doordat dat wij het nieuwe voorschot berekenen over het daadwerkelijke verbruik van het afgelopen jaar vermenigvuldigd met de nieuwe (eventueel hogere) tarieven.
Lees meerOm te kunnen besparen op je energie en kosten is het handig om te weten wat je verbruikt. Vanaf april 2023 stellen we je een maandelijks verbruiksoverzicht ter beschikking.
Lees meerJe vindt het klantportaal ‘Mijn Cogas’ op Cogas.nl en je logt in met je klantnummer. Vervolgens kun je een account aanmaken.
Lees meerHeb je een warmtemeter van het merk Kamstrup? Jouw warmtestand kun je aflezen van het beeldscherm.
Lees meerDe warmtemeter in de warmte-afleverset meet de hoeveelheid water die door de set stroomt, en het verschil in temperatuur van het water dat wordt aangevoerd en dat retour gaat.
Lees meerHeb je een storing aan je duurzame installatie? Bel dan 0546-83 66 66.
Heb je een storing aan je elektriciteits- en/of gasaansluiting? Bel dan 0800-9009.
Lees meerJe maandelijkse voorschot pas je aan in je eigen Cogas-omgeving ‘Mijn Cogas’.
Lees meerJe betaalwijze of rekeningnummer wijzigen kan via het klantportaal MijnCogas of via een contactformulier.
Lees meerVoor alle locaties - behalve de wijk Windmolenbroek Almelo - wordt de slimme warmtemeter maandelijks uitgelezen voor de afrekening. Voor de wijk Windmolenbroek wordt de slimme meter elk uur uitgelezen en maken we de dagelijkse standen zichtbaar.
Lees meerHet prijsplafond is vastgelegd op een jaarverbruik van 37,00 GJ. Binnen deze 37,00 GJ betaal je het lagere tarief van euro 47,38 per GJ. We hebben een tabel gemaakt met het verbruik per maand. Deze kun je als houvast gebruiken.
Lees meerBij het vervangen van de meter teken je voor de stand van de afgenomen warmtemeter op dat moment. Verder worden de meters periodiek wettelijk geijkt door een gecertificeerde partij.
Je maandelijkse voorschot wijzig je in je eigen Cogas-omgeving ‘Mijn Cogas’.
Lees meerOp de factuur wordt voor jouw verbruik het hogere Cogas-tarief in rekening gebracht en het verschil met het tarief van het prijsplafond vervolgens gecrediteerd.
Lees meerVoor iedere woning verschilt het gemiddelde verbruik van stadsverwarming of warmte/koude, aangezien iedereen een andere leefstijl en gezinssamenstelling heeft. En hoe bewust ga je bijvoorbeeld om met het verbruik van water en energie? Je moet daarnaast ook rekening houden met o.a. diverse aspecten.
Lees meerVoor het gebruik van (meet)data, zoals de meterstanden van de slimme warmtemeter, gelden de strenge normen van de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG), de Privacy Gedragscode én de Privacy- en Security eisen van Netbeheer Nederland.
Lees meerAls jouw woning aangesloten is op één van onze warmtenetten dan kun je je via het klantenportaal Mijn Cogas aanmelden.
Lees meerOp de inlogpagina van ‘Mijn Cogas’ kun je via de link ‘Je wachtwoord vergeten’ een nieuw wachtwoord aanvragen (onder de aanmeld button).
Lees meerAls je gaat verhuizen zeg je eenvoudig de leveringsovereenkomst voor stadsverwarming of warmte/koude levering bij ons op via het klantportaal Mijn Cogas.
Lees meerWat vervelend dat de betaallink niet werkt. In verband met het opmaken van de jaarafrekening is de betaalregeling tijdelijk gepauzeerd. Afhankelijk van het eindsaldo van de jaarrekening, wordt de betalingsregeling voortgezet of stopgezet. Je ontvangt hierover een bericht van ons.
Wil je een nieuwe betalingsregeling met ons treffen? Neem dan contact met ons op.
Lees meerOnze collega's van Coteq Netbeheer hebben op dit moment een achterstand met het afhandelen van vragen over de slimme gas- en/of elektriciteitsmeters die een storing hebben.
Lees meerBij Cogas vinden wij de veiligheid van onze systemen erg belangrijk. Ondanks onze zorg voor de beveiliging van deze systemen kan het voorkomen dat er toch een zwakke plek is. Ontdek wat je kunt doen als je een zwakke plek hebt gevonden.
Lees meerJe hebt geen warm kraanwater. Dat is vervelend!
Lees meerWat vervelend dat je je jaarrekening niet hebt ontvangen! We versturen de jaarrekening naar een door jou opgegeven e-mailadres óf als je dat liever hebt naar jouw postadres. Het kan zijn dat er iets misgegaan bij het verzenden van de post of misschien is de jaarrekening in het postvak ongewenste e-mail terechtgekomen.
In het klantportaal Mijn Cogas heb je altijd toegang tot de meest actuele gegevens. Daar vind je dus óók jouw jaarrekening terug.
Er kan lucht komen te zitten in de leidingen tijdens de werkzaamheden, dit lost zich bijna altijd vanzelf op.
Lees meerJe wilt graag weten waarom je minder geld teruggestort krijgt dan op de jaarrekening staat aangegeven.
Dat komt om het voorschot van januari is verrekend met de jaarrekening. Als je de voorschotnota van januari opent in het klantportaal van Cogas zie je daar precies terug hoe dit is berekend.
Lees meer
Maakt jouw woning gebruik van een warmtekoude-installatie? Dan is dit handig om te weten.
Lees meerAllereerst gecondoleerd met het verlies en veel sterkte toegewenst.
Lees meerKijk voor handige bespaartips eens op bijvoorbeeld www.milieucentraal.nl. Want hoe minder je verbruikt, hoe lager de rekening.
Lees meerJe bent klant bij Cogas Duurzaam b.v. en je wil graag een nieuwe afleverset huren. Dat is mogelijk! Bij Cogas vinden we het belangrijk jouw woning van een goede afleverset voor warm water te voorzien. Dat ligt niet alleen vast in de warmtewet; we doen dat zelf ook graag. Zo krijgen we namelijk grip op een duurzaam energieverbruik van de stadsverwarming Windmolenbroek in Almelo.
Lees meerOmdat je de nieuwe bewoner bent, kunnen wij nog niet inschatten hoe je jaarverbruik er precies uit komt te zien. Wij gebruiken daarom in eerste instantie het gemiddelde voorschot van de woning voor het eerste jaar.
Lees meerNormaal gesproken zie je inderdaad je dagelijks verbruik in het klantportaal. Omdat wij bezig zijn met opmaken van de jaarafrekening, is het automatisch inlezen van de meterstanden tijdelijk stopgezet. Zodra de jaarafrekeningen gereed zijn, worden de meterstanden met terugwerkende kracht weer ingelezen in het klantportaal.
Lees meerNee, Caiway is onderdeel van Delta.
Lees meerWe kijken graag met je naar je persoonlijke situatie. Bel 0546-836 666 en vraag naar de afdeling facturatie.
Lees meerDat ligt er aan of je voor het eerst in een woning met stadsverwarming, warmte/koude of warm tapwater komt wonen of dat je al klant van Cogas bent.
Lees meerVoor inzicht in jouw verbruik ga je naar jouw Cogas-omgeving.
Lees meerIn de linkerbalk vind je meerdere menupunten, waaronder een kopje facturen. Onder dit kopje vind je informatie over je facturen.
Lees meerJa, dat kan. Dit werkt net als bij de vorige warmtemeter.
Lees meerJa, het komt wel eens voor dar er iemand zonder afspraak bij je aan de deur komt. Medewerkers van Cogas kunnen jouw aansluiting of slimme meter controleren. Deze medewerker kan zich altijd legitimeren met een pasje van Cogas.
Lees meerAls je verwarmingsradiator niet warm wordt, kan het helpen om de radiatoren te ontluchten.
Lees meerOm in aanmerking te komen hoef je niet zelf contact met ons op te nemen.
Lees meerNee, deze stijgt niet.
Lees meerEr staan verschillende termen op de jaarafrekening. We geven je graag uitleg over de termen.
Lees meerVanaf 2020 is de levering van koude onderdeel van de Warmtewet.
Lees meerVoor klanten die voor 1 januari 2023 in hun woning zijn komen wonen, berekenen we de jaarafrekening over de periode 1 januari tot en met 31 december van elk kalenderjaar.
Lees meerDe standen kun je inzien in jouw eigen Cogas-omgeving: ‘Mijn Cogas’
Lees meerJe bent klant bij Cogas Duurzaam b.v. en je wilt graag weten waar de algemene voorwaarden kunt inzien.
Lees meerBekijk dan bijvoorbeeld de site van de Consuwijzer of het ACM.
Lees meerCogas Duurzaam heeft (met terugwerkende kracht) per 1 december de exploitatie, het onderhoud en beheer en alle bijkomende zaken zoals facturatie, meteruitlezing e.d. overgedragen aan ReDo.
Lees meerVoor iedere woning verschilt het gemiddelde verbruik van stadsverwarming of warmte/koude.
Lees meerBij de warmtenetten van Cogas is sprake van een (lokale) warmte-infrastructuur, waarbij Cogas Duurzaam zorgdraagt voor het aanleggen, beheren en onderhouden van de infrastructuur en de partij is die de warmte aan klanten levert.
Lees meerJe verbruik was lager of hoger dan ingeschat.
Lees meerDe ACM stelt ieder jaar de maximumprijs vast voor het leveren van warmte. Dit doen ze omdat je niet kunt overstappen naar een andere leverancier. Dat heeft te maken met het ‘Niet-Meer-Dan-Anders’-principe, bedacht om jou als consument te beschermen, zodat je op het warmtenet niet meer betaalt dan wanneer je gas had gehad.
Lees meerWe vinden het belangrijk om je inzicht te geven in je verbruik en kosten, want inzicht hierin zet vaak aan tot energiebesparing.
Lees meerDe ACM stelt ieder jaar de maximumprijs vast voor het leveren van warmte. Dit doen ze omdat je niet kunt overstappen naar een andere leverancier.
Lees meerAls je recht hebt op een vergoeding in verband met een storing maken wij die automatisch aan je over.
Lees meerDit is afhankelijk van de situatie. We leggen het graag aan je uit.
Lees meerDe Warmtewet is op 1 januari 2014 in werking getreden.
Lees meerJe kunt ieder jaar tussen 1 november en 1 februari een aanvraag doen bij het Cultuurfonds.
Lees meerKlanten die voor februari 2023 ingehuisd zijn, krijgen hun jaarafrekening per kalenderjaar.
Lees meerDe slimme warmtemeter geeft in ieder geval elke eerste van de maand de meterstanden door. Voor klanten die voor 1 januari 2024 in hun woning zijn komen wonen, gebruiken we de meterstanden van 1 januari als startmoment en de meterstanden van 31 december als eindmoment voor het maken van de jaarafrekening.
Lees meerPer 1 januari 2024. Deze blijven één jaar van kracht.
Lees meerCogas heeft de meeste van de 800 warmtemeters in de wijk Windmolenbroek in Almelo vervangen door slimme warmtemeters. Het vervangen van deze meters was kosteloos.
Lees meerErnstige storingen zijn storingen die langer duren dan 8 uur en leiden tot onderbreking in de levering van warmte met uitzondering van voorziene onderbrekingen.
Lees meerDe Warmtewet is ingevoerd om consumenten te beschermen en om transparantie te creëren ten aanzien van de tarieven die in rekening worden gebracht bij afnemers van warmte.
Lees meerWil je weten wat jouw klantnummer is? Een klantnummer bestaat uit vier cijfers. Het klantnummer bestaat uit de laatste vier cijfers van de jaarafrekening.
Lees meerIn het klantenportaal kun je gemakkelijk het verbruik inzien.
Lees meerElke meter – slim of analoog- kan afgelezen worden. Op de meterstandenkaart kun je eenvoudig jouw eigen verbruik bijhouden. Je beslist zelf of je dit dagelijks, wekelijks of maandelijks doet.
Lees meerLukt het je niet om je rekening te betalen? Neem zo spoedig mogelijk contact met ons op. We kunnen dan samen kijken naar de mogelijkheden.
Lees meerJe hoeft niets te doen. In veel gevallen lost de storing zichzelf na enkele dagen weer op. Zodra de meter weer bereikbaar is worden de meterstanden alsnog doorgegeven aan jouw energieleverancier.
Lees meerGefeliciteerd met je nieuwe woning! Je kan via het klantenportaal jouw nieuwe adres en gegevens doorgeven. Ook vragen we je naar de meterstand.
Lees meerDe warmtemeter goed bereikbaar maken.
Lees meerCoteq Netbeheer is de onafhankelijke elektriciteits- en gasnetbeheerder binnen de Cogas-groep. Onze collega's van Coteq Netbeheer zorgen voor een veilig en betrouwbaar transport van gas en stroom naar je woning of bedrijf. Daarnaast zorgen zij voor de aanleg en het onderhoud van het gas- en elektriciteitsnet.
Lees meerDe Autoriteit Consument en Markt (ACM) houdt toezicht op de naleving van de Warmtewet.
Lees meerDe Warmtewet geldt voor aansluitingen van maximaal 100 Kilowatt.
Lees meerNee, als warmtebedrijf worden wij ook geconfronteerd met directe en indirecte kosten als gevolg van de stijging van de energieprijzen.
Lees meer