Wanneer krijg je een vergoeding bij een storing?

Je hebt recht op een vergoeding als je te maken hebt met een ernstige storing. Dat is een storing die langer dan 8 uur duurt.

Wat krijg je?

  • € 35 bij een storing van 8 uur of langer.
  • € 20 extra voor elke 4 uur extra dat de storing duurt.

    De vergoeding wordt binnen 6 maanden automatisch verrekend. Je hoeft hiervoor geen actie te ondernemen. 

Wanneer krijg je géén vergoeding?

  • Als het om een eenmalige storing gaat die binnen 24 uur is opgelost én in de 12 maanden ervoor niet eerder is voorgekomen op jouw adres.
  • Als het gaat om koude-levering.
  • Als de storing buiten het netwerk van Cogas is ontstaan.

Wat telt als een ernstige storing?

  • De storing duurt langer dan 8 uur.
  • De storing begint op het moment dat jij het meldt of dat Cogas het zelf ontdekt.
  • Het gaat om het warmtenet, de afleverset, inpandige leidingen of je aansluiting.
  • Een gecombineerde storing (bijvoorbeeld warm water én verwarming) telt als één storing.
  • Ook als je een andere warmtebron hebt (bijvoorbeeld een houtkachel), heb je recht op vergoeding.

Let op

Heb je binnen 12 maanden al eerder een ernstige storing gehad in hetzelfde warmtenet, dezelfde aansluiting, afleverset of leidingen? Dan heb je ook recht op vergoeding, óók als de storing nu korter is dan 24 uur.

Voorbeelden uit de praktijk

Onderstaande situaties helpen je om beter te begrijpen wanneer je wel of geen recht hebt op een vergoeding.

Situatie 1

De storing duurt 5 uur en zit in de hoofdleiding van het warmtenet van Cogas.
Uitkomst: Je hebt geen recht op compensatie. De storing duurt minder dan 8 uur.

Situatie 2

De storing duurt 45 uur en zit in de hoofdleiding van het warmtenet van Cogas.
Uitkomst: Je hebt wel recht op compensatie, ook als je een andere warmtebron hebt.
Vergoeding: € 35 + (9 × € 20) = € 215 per huishouden.

Situatie 3

De storing duurt 26 uur en zit in een afleverset die de klant zelf bezit.
Uitkomst: Je hebt geen recht op compensatie. De storing valt buiten de verantwoordelijkheid van Cogas.

Situatie 4

De storing duurt 26 uur en zit in een afleverset van Cogas (waarvoor je huur betaalt).
Uitkomst: Je hebt wel recht op compensatie. Cogas is verantwoordelijk.

Situatie 5

De storing duurt 17 uur en zit in de leiding naar jouw woning.
Uitkomst: Je krijgt geen compensatie, tenzij er in de afgelopen 12 maanden al eerder een storing op jouw adres is geweest die langer dan 8 uur duurde.

De Warmtewet stelt regels ten aanzien van het toekennen van compensatie in geval van een ernstige storing in de levering van warmte. Deze zijn verder uitgewerkt in een model compensatieregeling warmte die door Energie Nederland is opgesteld. Cogas hanteert bij ernstige storingen deze regeling.