Verbruik

Ik zie mijn dagelijks verbruik niet in het klantenportaal. Hoe kan dat?

Normaal gesproken zie je inderdaad je dagelijks verbruik in het klantenportaal. Omdat wij bezig zijn met opmaken van de jaarafrekening, is het automatisch inlezen van de meterstanden tijdelijk stopgezet. Zodra de jaarafrekeningen gereed zijn, worden de meterstanden met terugwerkende kracht weer ingelezen in het klantenportaal.

Lees meer
Waarom kan ik mijn verbruik niet vergelijken met mijn buren?

Voor iedere woning verschilt het gemiddelde verbruik van stadsverwarming of warmte/koude.

Lees meer
Kan ik inzicht krijgen in mijn verbruik?

Voor inzicht in jouw verbruik ga je naar jouw Cogas-omgeving.

Lees meer
Ik woon sinds kort in mijn nieuwe woning en ik heb stadsverwarming of warmte/koude. Waar is het maandelijkse voorschot op gebaseerd?

Omdat je de nieuwe bewoner bent, kunnen wij nog niet inschatten hoe je jaarverbruik er precies uit komt te zien. Wij gebruiken daarom in eerste instantie het gemiddelde voorschot van de woning voor het eerste jaar.

Lees meer
Hoe ziet het gemiddelde verbruik eruit voor stadsverwarming of warmte/koude?

Voor iedere woning verschilt het gemiddelde verbruik van stadsverwarming of warmte/koude, aangezien iedereen een andere leefstijl en gezinssamenstelling heeft. En hoe bewust ga je bijvoorbeeld om met het verbruik van water en energie? Je moet daarnaast ook rekening houden met o.a. diverse aspecten.

Lees meer
Hoe kan ik mijn slimme warmtemeter ‘administratief aan’ laten zetten?

Wanneer er in het verleden een verzoek bij ons is binnengekomen om de slimme warmtemeter op ´administratief uit´ te zetten, kun je deze door Cogas altijd en kosteloos weer op ´administratief aan´ laten zetten.

Lees meer
Kan ik op de slimme warmtemeter nog wel zelf de meterstanden aflezen?

Ja, dat kan. Dit werkt net als bij de vorige warmtemeter.

Lees meer
Ik wil graag besparen op mijn warmtekosten, hoe kan ik dit het beste doen?

Kijk voor handige bespaartips eens op bijvoorbeeld www.milieucentraal.nl. Want hoe minder je verbruikt, hoe lager de rekening.

Lees meer
Hoe geef ik mijn meterstanden door?

Meterstanden hebben we nodig voor een in- en uithuizing. Dit doe je digitaal in ons portaal.

Lees meer
Waarom werken jullie aan een verbruiksoverzicht?

We vinden het belangrijk om je inzicht te geven in je verbruik en kosten, want inzicht hierin zet vaak aan tot energiebesparing.

Lees meer
Hoe weet ik of ik binnen het prijsplafond blijf?

Het prijsplafond is vastgelegd op een jaarverbruik van 37,00 GJ. Binnen deze 37,00 GJ betaal je het lagere tarief van euro 47,38 per GJ. We hebben een tabel gemaakt met het verbruik per maand. Deze kun je als houvast gebruiken.

Lees meer
Wat kan ik zelf al doen om mijn verbruik bij te houden?

Elke meter – slim of analoog- kan afgelezen worden. Op de meterstandenkaart kun je eenvoudig jouw eigen verbruik bijhouden. Je beslist zelf of je dit dagelijks, wekelijks of maandelijks doet.

Lees meer
Hoe krijg ik inzicht in mijn verbruik?

Om te kunnen besparen op je energie en kosten is het handig om te weten wat je verbruikt. Vanaf april 2023 stellen we je een maandelijks verbruiksoverzicht ter beschikking.

Lees meer
Heeft het aantal graaddagen invloed op mijn verbruik?

Het aantal graaddagen per dag is het verschil tussen de temperatuur in huis en de gemiddelde buitentemperatuur op die dag.

Lees meer